2.10.13

Årets tomatplanter ble en suksess!

Vi(gubben og jeg) var jo litt i tvil på om tomatplantene skulle overleve første natten i ukjent jord, 
men alle 5 klarte seg fint. Hva var det vi bekymret oss for?
De storkoste seg i solveggen hele sommeren og har blitt gedigne.
Kjempegode tomater kom det også.


Her er de bare 3 dager gamle i sitt nye hjem. Den øverste til høyre(Black Zebra Plum) var vi sikker på ville dø, 
da den viste tegn til kuldesjokk men den overlevde! 


Gubben bandt ned tomatene etter noen få uker.
Paprikaen nederst til høyre hakke vokst en millimeter... Den ene har også gått av med døden, den har blitt revet opp!? Rett å slett blitt drept av ukjent drapsmann! makan. 


Det er bare halve beddet som blir vått når det regner, Det er en takrenne som stopper for resten av beddet, men det ser ut til at det ikke var noe problem! Det er kanskje en bra ting..?


..Og en morgen var plantene overalt. Har bare vært 'litt' dårlige på å ta 'løsskudd'.
Vi fikk lavendel av moren min, som vi kunne ha i beddet. Den døde veldig fort.. Ganske sikker på at tomatplantene har noe av skylden...


De fikk de en klipp, og det ble en brutal en. Den følte seg nok skjendet av kniven og meg, men det var nødt til å gjøres- tomatene fikk ikke lys og jeg så jo ingen verdens ting inni jungelen.






Banana Legs! Smaker ikke så mye, men de er så stilige.
Og frisker fort opp en kjedelig middag med litt farge.


Nå har frosten kommet og tomatene har sluttet å komme. Det henger noen halvoransje og gule som jeg tenkte å ta inn i vinduet. Hvis vi får til noe slags ventilasjon inne kan vi ha dem over vinteren også.
Men pyyy så mye jobb. Og det lukter vanvittig mye, og kattene vil sikkert leke med dem.
Nei, jeg tror vi kjøper nye neste år igjen.
- Og beklager for mobilbilder...
 Jeg er litt lat med kameraet, blir fort til at jeg bare tar bilde på vei hjem fra jobb.

Og mens jeg spiser..

Et lite utvalg av de forskjellige typene. Oppdaterer med navn så fort jeg er uttafor døra ;) 
Fikk akkurat tak i denne Siljan tallerkenen fra Stavanger flint.
Litt slitt, men pyttsann - Brukslitasje tåler jeg når det er brukt. 

Har du dyrka tomater i år og hvordan har de blitt, har du prøvd ut noen merkelige typer?

Også har vi et forferdelig dårlig internett om dagen så jeg skal prøve å oppdatere så mye som jeg klarer. Også har vi fått GTAV i hus, så det går jo litt tid til plejstejshen også..... 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding! :)